سئو داخلی (On-page SEO) هنر تنظیم ساختار درونی سایت مطابق با الگوریتمهای موتور جستجو و نیاز کاربر است. این ساختار داخلی باید یک مجموعه خوانا، معنادار و باکیفیت را از طریق لینک سازی داخلی و محتوای باکیفیت به نمایش بگذارد.
با بهینهسازی اجزای داخلی سایت، هم موتور جستجو درک مناسبی از آن پیدا میکند و هم مخاطب از تعامل با سایت لذت میبرد. در این مقاله از بلاگ تسمینو قصد داریم اسرار بهینهسازی داخلی وبسایت را افشا کنیم.
ابتدا با مفهوم سئو آن پیج و تقاوتش با سئو خارجی آشنا خواهید شد. سپس مهمترین مفاهیم On-page SEO را همراه با مراحل این شاخه از بهینهسازی بررسی خواهیم کرد. اشتباهات رایج و چند نمونه از برترین تکنیکهای بهینهسازی اجزای درونی سایت را نیز بیان میکنیم.
اگر میخواهید با ترفندهایی ساده و بدون نیاز به پیچیدگیهای لینکسازی خارجی، بر رقبایتان در سئو سایت پیروز شوید، تا انتهای این مقاله همراهمان باشید.
تعریف سئو داخلی؛ ابتداییترین شاخه بهینهسازی سایت دقیقاً چیست؟
به کلیه کارهایی که در داخل سایت خود برای بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو انجام میدهید سئو داخلی گفته میشود. این شاخه از سئو سایت که با عنوان سئو آن پیج (On-page SEO) نیز شناخته میشود، روی اِلِمانهای درون صفحه وب تمرکز میکند.
هدف از فعالیتهای بهینهسازی داخلی، بهبود مواردی همچون سئو محتوا و تجربه کاربری برای مخاطبان است. اما مخاطب انسانی فقط بخشی از ماجراست. نیم دیگری از هدف این شاخه، ایجاد چشماندازی دیجیتالی از محتوا و مفهوم سایت برای موتور جستجو است.
ساختار سایت هم باید برای کاربر چشمنواز باشد و هم با الگوریتمهای سرچ انجین همخوانی داشته باشد. در پاسخ به «سئو داخلی چیست» میتوان پاسخ را همه رخدادهای درون سایت تلقی کرد. مواردی مثل بهینهکردن متن یا سئوی محتوا، ساختار صفحات، چیدمان و حتی کدهای HTML شامل فعالیتهای این بخش میشوند.
تفاوت سئو داخلی با سئو خارجی و تکنیکال؛ وجه تمایز بهینهسازی داخلی
سئو داخلی تنها یک بخش از چند بُعدِ بهینهسازی سایت برای موتور جستجو است. حالا میدانیم که در بخش داخلی، فعالیتها فقط به مرز داخلی سایت محدود میشود.
سئو دو شاخه مهم دیگر نیز دارد که با عنوان سئو خارجی یا Off-page و سئو فنی یا Technical شناخته میشوند. در ادامه از تفاوت بهینهسازی درون سایت با هرکدام از دو شاخه دیگر صحبت کردهایم.
تفاوت سئو داخلی با بهینهسازی Off-page
سئو خارجی درست در سمت مقابل همتای داخلیاش قرار دارد و به بهبود شهرت و اعتبار سایت خارج از مرزهای آن میپردازد. تقویت سیگنالهایی مثل پروفایل بک لینک، تعامل با لینک صفحات در شبکههای اجتماعی و ذکر نام و دامنه سایت در وب به این شاخه مربوط میشوند.
در سئوی خارج از سایت، هدف این است که اعتبار و سندیت معنایی محتوا توسط دیگران تأیید شود؛ درست مثل توصیهنامهها و بازخوردهای مثبت دیگران از فرد یا یک شرکت دیگر. فعالیتهای داخلی با تمرکز روی بهبود تجربه کاربری هستند اما سئو خارجی به جذب اعتبار از فضای بیکران دیجیتال میپردازد.
تفاوت سئوی داخلی با تکنیکال
یک سایت فقط به محتوا، ساختار صفحات یا لینکسازیهای خارجی محدود نمیشود. مکانیزمهای خاصی در پشت پرده وبسایت وجود دارد که در حالت عادی از چشم کاربران پنهان هستند. سئوی تکنیکال به بهینهسازی این بخش میپردازد.
بارگذاری روان صفحات و بهبود کراول پذیری (قابلیت خزش باتها) از جمله اهداف شاخه فنی هستند. سئو تکنیکال بهینهسازی معماری فنی و عملکرد بخشهای مختلف را بر عهده دارد. موتور جستجو باید بتواند بهراحتی درون سایت بخزد و تفسیر راحتی از محتوا و نقشه سایت داشته باشد تا آن را ایندکس کند.
اهمیت سئو آن پیج؛ چرا باید به بهینهسازی داخلی سایت توجه کنیم؟
سئو داخلی در استراتژی سئو هر وبسایت جایگاه ویژهای دارد. عامل ایجاد توازن بین سه عامل رضایت کاربران، تناسب با الگوریتمهای گوگل و رتبه نهایی صفحه در موتور جستجو، بهینهسازی درون سایت است.
بدون اجرای دستورالعملهای آن پیج، حتی ارزشمندترین محتوا نیز توسط کاربر و سرچ انجین دیده نخواهد شد. در ادامه به مهمترین دلایل اهمیت سئو داخلی اشاره کردهایم.
۱- بهبود رؤیتپذیری سایت برای موتور جستجو
یکی از مهمترین دلایل اهمیت سئو داخلی سایت، نمایش موضوع و مفهوم صفحه به موتور جستجو است. تکنیکهای این راهکار به الگوریتمها کمک میکنند که ارتباط معنایی محتوا با هدف کاربران از جستجو را پیدا کنند.
۲- بهبود تجربه کاربری
بهینهسازی عناصر داخلی برای موتور جستجو جذب ترافیک را به همراه دارد و علاوهبرآن، تجربهای لذتبخش از گردش درون سایت برای کاربران ایجاد میکند. محتوای تازه و سازمانیافته با هدینگهای منطقی در کنار سرعت بارگذاری بالا، ناوبری و گردش سریع بازدیدکنندگان در سایت را میسر میکند.