وبلاگ

استراتژی رسانه در تبلیغات

برنامه ریزی دقیق لازمه هرکاری است تا آن کار به صورت و روشی مطلوب و صحیح انجام گیرد. استراتژی رسانه در تبلیغات نقش بسیار مهمی دارد. نقش آن بدین صورت است که راه درست انتقال یا گفتن پیام به مشتریان هدف را پیدا میکند.

بینندگان یا شنوندگان و یا خوانندگان تبلیغات یا پیشنهادهای تبلیغاتی چند نفر هستند؟ و یا چند نفر خریدار این نوع محصولات هستند؟

هدف اصلی استراتژی رسانه تنها کسب مشتری برای محصولات خود نیست بلکه به دنبال قرار دادن پیامی مناسب به افراد مناسب در زمان مناسب است.  البته که این پیام باید متقاعد کننده و مرتبط باشد. بنابراین، برنامه ریزان شرکت با توجه به بودجه ای که در اختیار دارند تصمیم به استفاده از استراتژی رسانه میگیرند.

فرایند استراتژی رسانه شامل سه سوال میشود:

  • کجا تبلیغ کنیم؟

  • چه زمانی تبلیغ کنیم؟

  • از چه رسانه ای استفاده کنیم؟

مکان ارائه تبلیغات کجاست.

   به طور خلاصه این به معنای منطقه جغرافیایی است، باید برای مشتریانی قابل مشاهده باشد که از محصولات یا خدمات ارائه شده استفاده میکنند یا به احتمال زیاد مورد استفاده آنها قرار میگیرد. این مکان ها فقط به معنی تلویزیون یا رادیو نیست بلکه میتواند بیلبورد های خیابانی و جاده ای، روزنامه، وبلاگ، دیجیتال مارکتینگ، تولید محتوا، پیام های بازرگانی در فیلم های سینمایی و غیره باشد.

انتخاب این مکان ها متفاوت و بر مبنای ملی ایالتی است و برای مارک های محلی میتواند به صورت شهری باشد.

زمان ارائه تبلیغات چه موقع است.

برای مثال شما نمیتوانید کت بارانی را در فصل زمستان تبلیغ کنید، اما به محض اینکه فصل تابستان رو به پایان و فصل بارندگی نزدیک میشود باید تبلیغ آن را شروع کنید. هنگامی که اغلب مشتریان خواستار خرید محصول هستند، تبلیغ با زمان بندی مناسب باید ارائه شود. برنامه ریزان باید برنامه خود را با درنظر گرفتن بودجه انجام دهند زیرا حداکثر 20% از درآمد شرکت صرف تبلیغات میشود.

زمان تبلیغ هر محصول متفاوت با دیگری است. برخی محصولات نیازمند تبلیغات سالانه هستند زیرا ارتباطی با تغیرات فصلی ندارند. محصولاتی مانند: بیسکوئیت، صابون، خودکار و غیره. و محصولاتی چون: بیمه وسایل نقلیه، یخچال و فریزر و غیره. برخی دیگر از محصولات مانند: چتر، کرم های مخصوص سرما و چیزهایی شبیه به اینها به تبلیغات سه یا چهار ماه نیاز دارند. بدین ترتیب برنامه ریزان باید با توجه به طول زمان تبلیغ برنامه ریزی خود را انجام دهند تا در هیچ زمانی کمبود مالی وجود نداشته باشد.

چه نوع رسانه ای برای انتقال پیام استفاده شود.

دو رویکرد رسانه ای برای انتخاب وجود دارد:

  • رویکرد تمرکز رسانه ها

  • رویکرد پراکندگی رسانه ها

در رویکرد تمرکز رسانه ها، تعداد دسته های رسانه ای کمتر است و پول فقط صرف تمرکز روی دو یا سه رسانه میشود. به طور کلی این روش توسط شرکت هایی مورد استفاده قرار میگیرد که اعتماد به نفس زیادی ندارند و مجبورند میدان را با دیگر رقبا شریک شوند. آنها دوست ندارند کسی با نام تجاری آنها نا آشنا باشد و با شنیدن آن گیج شود به همین دلیل این بهترین راه برای شناساندن خود به مشتریان هدف است.

در رویکرد پراکندگی رسانه ها، تعداد بیشتری از رسانه ها برای تبلیغ استفاده میشود. این رویکرد فقط مورد استفاده کسانی است که میدانند با یک یا دو رسانه به هدف خود نمیرسند و تبلیغات محصولات خود را در بسیاری از رسانه ها مانند تلویزیون، رادیو، اینترنت، تراکت، ارسال پیامک و غبره انجام میدهند.

انتخاب رسانه

این انتخاب توسط برنامه ریزان شرکت انجام میشود، آنها باید رسانه مناسب را برای انتقال پیام خود برگزینند.

اگرمشتریان محصول تعداد زیادی باشند میتوان گزینه تلویزیون، رادیو و یا روزنامه را انتخاب کرد. بهترین نمونه های این دسته از تبلیغات، تبلیغات مواد شوینده، انواع مولتی ویتامین و شربت های کودکان و عمده محصولات اصلی مانند: صابون، شامپو، خمیردندان و غیره است.

اگر برنامه ریزان قصد تغییر نظر کسانی که فقط به ویترین مغازه ها نگاه میکنند و خریدی انجام نمیدهند و یا کسانی که فقط به خاطر برند محصول آن را خریداری میکنند را دارند، باید برای مشتریان خود توضیح داده و آنها را متقاعد کنند که خرید خود را از شرکت آنها انجام دهند.

اگر خواستار فروش به صورت تک و جزئی هستند باید مستقیم پاسخگو باشند. در این صورت افراد شرکت مستقیما از طریق ایمیل، پیامک، تماس تلفنی و یا جلسات دمو با مشتریان در ارتباط هستند. بهترین مثال این زمینه بانک خون بند ناف زندگی است. آنها به سراغ مشتریان خود میروند و نحوه کار خود را توضیح میدهند و سعی دارند که آنها را متقاعد کنند.

بنابراین فرایند استراتژی رسانه ای نقش مهم و حیاتی در زمینه تبلیغات دارد.

ترجمه شده توسط تیم تبلیغاتی نارنج

اشتراك گذاری نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *